ragam di pagi hari...haha... ^__^

  
     Tanggal 14Ramadhan..seperti biasa, kami dikejutkan utk bgn bersahur...Di pagi hari yg masih kelam, ditambah pula dgn 'Air Cond' semulajadi ni, masing2 berasa sangat berat utk meninggalkan tempat beradu.. tp.. memikirkan tentang kelebihan bersahur.. kami gagahkan diri utk turun ke bawah.. ashrap, adikku yg baru berumur 7 tahun merupakan yang terakhir turun bersahur pada masa tu..tapi mcm pelik sikit...


Aku: aik..ashrap..awat pakai baju bighu, seluaq meghah?? (loghat kedah)
Ashrap hanya diam membisu dan hanya bermasam muka..biasalah..baru sedar dari alam fantasi..
Mama: biasala..semalam kan dia posa penuh...bukak posa minum banyak mana ayaq...habih la basah seluaq dia..
Aku: owh...paham2...2 la ashrap..minum ayaq 2 mcm xpnh minum setahun...haha...seluaq meghah...
Muka ashrap macam xpuas hati..haha..suka3!!



   Akhirnya.. kami sekeluarga berada di sidang meja makan utk bersahur... suasana sgt sepi pada ketika itu kerana masing2 muka seakan2 'bangun xsedar..tido xmahu' (peribahasa baru.. haha) Tiba-tiba Abah bersuara...maka tercetuslah perbualan antara kami...



Abah: ha... ashrap mesti puasa penuh tau hari ni...esk hari ahad kan..cuti..(sambil mengunyah kurma)..
Ashrap: ye bah.. (sambil menggosok mata) ..
Abah: baguih anak abah.
Muka ashrap sedikit berbangga..
Abah: ha..satgi sapa nk ikut abah p Sungai Penchala? ada oghang nk tgk ghumah abah 2... (muka ceria..hehe)
Aku: Alhamdulillah..dah ada oghang nak sewa... (bisik aku didalam hati)
Dgn pantas..ashrap mencelah. 
Ashrap: ashap3!!...ashap nk ikut..
Abah: Zazi nk ikut x?
Zazi: nthla..blh gk..(muka blurr)
Abah: ok.. kalau nak ikut..lepas soq kita p... subuh kt sana..kena p awai..sbb nnt oghang 2 nk p gheja.. takut xdan..ashap..p siap cepat.
Aku respect Abah..sbb Abah always fikir  tentang org lain.
Mama: xkan ashap nak pakai baju 2 kot..p tukaq baju len..
Dgn confidennye ashrap menjawab..
Ashrap: ok ma!!
Aku: Ala..pakai jela mcm tu..bkn nak p mana pon..dok dlm keta ja kan..
Mama: Aish..mana boleh..satgi depa nak p singgah sembahyang kat masjid..malu la..
Aku: Betoi gak kn..hehe
Beberapa minit kemudian.. ashrap pun turun dgn pantas..
Ashrap: Abah kejap bah!! Tunggu..
Aku: Haih!! ashrap! hahahahahaha....xkn ashap nak pakai camtu..
Mama terkejut. Fa yang sedang basuh pinggan di dapur terus berlari2 anak ke arah aku dan ashrap.
Mama: ish!! ashap..awat pakai cmni? pelik la!!..
Ashrap: ok la ni...ok kan ma? bis 2 mcm ni pelik x? (muka xbrsalah smbil memasukkan baju dlm seluar)
Mama: haish! merapu la...lagi la pelik.. ok pa pakai baju bighu.. seluaq kotak2 bighu!
Aku: Konon dia ingat dh matching la tu.. pandai gk ashrap ni matching2 kala..hahaha..lwk la ashrap ni..dh la dua2 baju sepasang..(baju pyjamas)
Zazi pon turun kebawah..
Zazi: oi!.. hg toksah dok bagi malu abah..p tukaq baju! (muka serius)
Fa: Sat2...ashap p la tunjuk kt abah dulu..
Ashrap: xmaula..malu... (muka malu2)
Fa: ha... taw pulak nak malu..tadi xmalu..p la tujuk kat abah..p la...(sambil menarik tangan ashap)
Ashrap: x mau3!!!
Ashrap terus berlari naik ke atas untuk menukar baju yang lain.
Fa dan Aku ketawa terbahak2.. bhahahahahahaha!!....
Mama: dah3..ashap pakai baju sembahyang la..satgi nk p sembahyang kan.. td bukan nak tanya mama..(sambil tersenyum)
Ashrap: hehe.. (senyum malu2)
Kemudian.. Zazi, Abah dan Ashrap pon bertolak ke Sungai Penchala.. hajat nak bertolak awal..jadi lambat gak. haha..semua ashrap la punye pasal..nasib baik sempat jumpa ngn orang tu..




  

Tamat



0 comments:

Post a Comment